movienews

Információk, DVD megjelenésekről, valamint mozifilmekről, TV-sorozatokról

Friss topikok

  • ipartelep: Ez a film a zsidó kulturális utalások nélkül (és azokkal együtt) is teljesen érthető, és élvezhető... (2010.12.17. 13:08) Egy komoly férfi: Michael Stuhlbarg interjú
  • alegna21: Az Anne Shirley-sorozat rajongóinak íme egy karácsonyi kiadvány: Anne karácsonya "A máig friss tör... (2010.12.03. 09:37) Anne és a Zöld Orom DVD-n
  • xx2: hmm... engem sjunkie-n leszóltak, mert azt írtam, hogy pofátlanság 6E ft-ot elkérni a 10 éves Férj... (2010.03.24. 19:19) Chuck 1. évad DVD-n
  • Médiageci: @zsollancs: Kösz, így tudtam dönteni az egylemezes mellett. Válság van. (2009.12.03. 21:22) Becstelen Brigantyk DVD és BD
  • CliffBarnes (törölt): Nem a filmnek szolo komment. Mi a halalnak kell ilyen trailereket csinalni? Szerintem ebben a 98 m... (2009.11.21. 00:22) Armored feliratos trailer

Linkblog

Hirdetés

 

Hirdetes

Öt perccel a világvége előtt

2009.08.24. 17:37 | movienews | Szólj hozzá!

 

 

Bakács Tibor Settenkedő írt kritikát a Watchmen c. filmről a DVD és Blu-ray megjelenésének apropóján:

 

"Minden a rossz ízlésen múlik, amin viszont nem érdemes vitatkozni. Nekem ízléses, izgalmas, belülről szerethető mozi a WatchmenMelodramatikus lelkű Tarr Béla rajongók ebben az esetben kíméljenek! Vagyis én csipázom a képregényeket, talán azért, mert gyerekkoromban a Piszkos Fred és a Kockásfülű nyúl között lehetett csak választani, akik szintén szuperhősök voltak ugyan, de én gyerekként Supermanre vágytam és Batmanre, olyan csávókra, akiknek nem probléma megmenteni sem a világot, sem a közben bajba jutott béna csajokat.

 

Amikor Alan Moore megírta és Dave Gibbons megrajzolta a Watchment, különös elegyet alkottak. A kiszuperált szuperhősök között láthatjuk a Rorschach nevű rendőr-sorozatgyilkost, aki örökölte "apukája", Frank Miller, alkoholos-drogos baritonját és írói képességeit, hiszen az ő naplójából tudjuk meg, hogy valójában mi is történt 1985-ben Amerikában.

 

Zack Snyder, aki bevállalta a képregény megfilmesítését – mire Alan Moore beszólt, szerinte lehetetlenség filmre vinni – lazán egymásba keverte a XX. század nagy és hamis mítoszait. A Holdra szállást, a vietnami háború elleni hippi tüntetéseket, Nixont, plusz az A bombát, kinek kísérleti gyermeke Dr. Manhattan, aki kvázi Isten. Megmentheti az emberiséget, ha akarja. Akarja is, csak kicsit depressziós tőlünk az együttélés alatt.

 

Alan Moore a képregényben és Zack Snyder a filmben is, természetesen használja a létsíkokat egymásban, amitől az ember legalább olyan jól érzi magát időutazásilag, mintha Terry Gilliam filmet nézne a Monty Python csoporttól. Nem lehet véletlen, hogy Terry Gilliamet is felkérték a rendezésre, de ő végül megriadt a képi transzformációtól.

 

Zack Snyder viszont szubkulturális sikerrel vitte filmvászonra Frank Miller 300 című cuccát, amivel bizonyította, hogy tud képregényfilmben is gondolkodni. Az én világomban persze a Tarantino-Miller-Rodriguez-féle Sin City a főváros, de az Őrzőket felvenném benne rendőröknek. A cím fordítása most is suta őrző, néző, vigyázó jelentéssel, hisz a mitológia szerint fontos, hogy a kék ember Dr. Manhattan apukája valaha órás volt, akinek a szakmai hivatása akkor omlott össze, mikor a kvantumfizika és Einstein szerint bebizonyosodott a tér és idő relativitása. Innentől minden órát hordó ember éppoly anakronisztikus, mint a ceruzával író ember. Az órásmestertől pedig csak egy galaktikus köpés távolságra van az Isten, aki a világ működési szerkezetének megalkotója. A fogaskerekek azóta is forognak, pedig a szerkezetbe került némi kvarchomok és uránium, hisz nemsokára Iránnak is lesz olyan klassz bombája, amit a Manhattan Projectben dolgoztak ki az angolok és a magyar zsidók a kicsi sárgák ellen Los Alamosban.

 

Ebben a filmben nekem az a legdelejesebb, hogy hiába van vége a hidegháborúnak, hiába együtt szodomizálja barátilag az USA és Oroszország a világ válságtérségeit, a depressziónak nem lett vége. Sem a vásznon, sem az előtte ülők lelkében. Vagyis fekete és dekadens a világérzés 2009-ben is, így az üzenet és a feeling kapcsán a Watchmen se nem buta, se nem gyerekes, úgy is mondhatnám, hogy eschatalogikus, mint ahogy a Biblia sem jósol szivárványos véget a biocsomagoknak.

 

Jó, ha tudjuk, szülőként főleg, hogy az ártatlannak tűnő szuperhősök lényegében mentálisan beteg emberek, így a filmben is durva erőszakkal történik minden, szerelmi aktus és gyilkolás egyaránt. A Watchmen nem gyerekfilmnek készült. Persze lehet, hogy Magyarországon a válások nagy száma miatt ez nálunk mégiscsak délelőtti matiné. Csak azért mondom, hogy véletlenül se nyomjuk be a gyerekeknek a videóba, ha le akarjuk őket rázni két órára. Én azért örülök annak, hogy legalább a törpe trancsírozását nem mutatja a kamera, csak kicsit, ahogyan egy lengőajtó engedi. Talán azért, mert Buñuel óta tudjuk, nincs rosszabb vagy szebb annál, amit nem látunk, csak elképzelünk. Örülünk Vincent? Örülünk.”

 

Mondom, egy ilyen van, a többit viszont látjuk. Tökéletes vizuális és technikai kivitelben. Fejszecsapást, zuhanást, az atomok szétesését, szerelmes csókot gombafelhő közepette, vörös Marson oxigénhiányos randit és szakítást. Érdekes, hogy az idő- és térutazás nem veszi el a szorongásunkat attól, hogy a világnak mégiscsak vége, főleg, hogy a szuperhősök is detoxikálóba és pszichológushoz járnak. A fő-fő-főnök, Dr. Manhattan is elkapta a brókerek betegségét, nem érdekli őt semmi, különösen az ember és a Föld, itt az ideje továbblépni ezeken a hülyeségeken. Nietzsche jut eszembe erről, és az ő tökéletes, új embere, aki tök jól néz ki öltönyben, okos, kreatív, csak nincs neki semmi testszaga. Nem csoda, hogy barátnője úgy érzi, hogy nem kúrja őt senki, csak egy szoftverprogram pettingeli őt a világhálón keresztül.

 

A vége, hál' istennek, szomorú. Természetesen csak a szomorú fantasyk fogadhatóak el az ízléses ember számára. A Brazil is ilyen, a Dűne vagy a Blade Runner sem happy. Ahogyan Odüsszeusz mítoszát is Penelopé szopta meg rendesen, meg a halott görögök, plusz Kyklopsz, s persze Nausziká, bár a ribanc élvezte.

 

A film végén a sajtómogul ki van akadva, hogy tiszta hippi lett a világ, mindenki szereti egymást, nem lehet híreket és médiát csinálni. A jó hír, nem hír - írta erről Henri Boulad tömören. Valakinek eszébe jut, hogy írni kéne egy Ronald Reagan nevű színészről, aki most elindult az elnökválasztáson. A főnök lebassza őt: elképzelhetetlen, hogy 1985-ben az USA-ban egy cowboy szerepeket játszó színész elnök legyen?

 

Hát, igen, bólintunk, ezt magunk sem képzeltük. A Terminátor kormányzóvá választásán meg sem lepődtünk, csak azon, hogy a moziból ismert hőseink mind leléptek a vászonról a politika piszkosabb porondjára. Obamának már úgy örülünk, mint ovisok a fekete Mikulásnak.

 

Azóta még inkább tükör által és homályosan látjuk, mi a való és mi a fantázia ezen a Földön, amit Valaki jókedvében rajzolt a Semmibe. Közben szólt Nat King Cole vagy Bob Dylan, a teremtéskor már megvolt az Alkotónak az összes Simon and Garfunkel bakelit. Mire eljutunk Wagner: Walkürök kilovaglásáig, - a filmben ez egyértelmű tisztelgés az Apokalipszis most-nak, - a világnak úgy is vége lesz, mint egy botnak. Orwell 1984 –e után az 1985 is rossz tippnek tűnt, de semmi gáz, egyszer tényleg kihúzzák az ember-szuperhős számait, s akkor bankot robbantunk, a bazár meg bezár. Addig mozizzunk így.

 

BTS"

 

Kapcsolódó termékek:

 

A 2009. 08. 18-án megjelent Watchmen DVD-k és Blu-ray

 

 

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.